søndag 29. mai 2011

Barmark & besøk på brannstasjonen

God søndagskveld!
Denne helgen har vært veldig bra, håper du også har hatt en strålende helg!

Fredag kveld ble jeg hentet av Silje for så å dra ut til Ski Golfbane. Der skulle vi transporteres videre til Bjerkebekk, en speider hytte hvor vi skulle ha som base under barmarkkurset.


For å bli godkjent hjelpekorpser trenger man å ta et kurs som blir kalt barmark c kurs. Dette kurset går ut på å lære forskjellige søksmetoder etter savnede, hvordan transportere pasienter ut av skogen, hvordan klare seg i skogen i 48 timer bl.a. Jeg tok mitt barmark kurs i november, mens denne gangen var jeg med i staben. Min oppgave under kurset var å undervise i båresurring og ergonomi med Silje, være markør og sminkør (men sminken ble glemt så fikk ikke gjort så mye markørsminke).
Deltagerene var delt inn i 4 lag, og alle lagene hadde hver sin veileder. Fra begynnelse til slutt gikk det bare oppover, og de lærte masse på hver eneste øvelse.
Det er også veldig lærerikt å se hvordan andre løser oppgavene og ikke minst av det å være markør.
Mens deltagerne var ute på søk, benyttet vi oss av muligheten for å sole oss. Deilig!


Her er lagene oppstilt og klare for å gå ut i skogen.
Sjef Silje!

Meg og Maria :)


Hadde med meg samband i skogen, fikk beskjed av Silje når gruppene skulle komme å finne meg.


Iløpet av denne helgen har jeg fått kjørt ATV mye. Har sittet på mest, men også fått testet det ut selv. Utrolig morsomt! Gøy med litt fart og moro :)
















Etter at kurset var ferdig bar det hjem for gjøre seg klar på nytt før jeg, Silje og Maria skulle dra innom brannvesenet med kaker som takk for at de stilte opp på øvelsen vi hadde for noen uker siden. Silje hadde lagt en kjempe fin uttrykkningskake, mens Maria og jeg bakte en mindre fin kake, hehe!
Vi fikk snakket om å lage flere øvelser, noe som vi syns er kjempe bra! Så planleggingen kan begynne :)
Vi begynte å snakke om trafikkulykker og blant annet om airbag, og hva denne kan gjøre om den ikke er løst ut. Vi fikk en demonstrasjon på det, det var helt sinnsykt å se hvor høyt den fløy opp i lufta, og hvor mye trykk det oppstår! Liker å lære noe nytt, og denne dagen og helgen er ingen unntak!

Ønsker deg en strålende uke, så skrives vi!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar